Szurdok túra Csesznek környékén

2013. augusztus 31.

Túracsoportunk 31 tagjával vágtunk neki a 14 km-es túránknak. Remek idő, hozzá remek társaság és hangulat társult. A több mint 700 éves Cseszneki várat megkerülve indultunk el a Kő-árok, és Ördög-árok felfedezésére.
Rómer Flóris 1860-ban ezt írta róla: „Az Ördög-árok, a víz és tán a földrengések borzasztó remekműve, vihartól felizgatott kőtenger. Az egész árok medréből háznyi nagyságú sziklák tornyosulnak – itt nem látsz talpalatnyi földet, minden lépted sziklára esik.”
A zöld jelzésen indultunk el, az időszakosan vízmosta, bükkerdővel szegélyezett Kő-árokban. A mészköves mederben keveset gyalogoltunk, de a mellette haladó hegyoldalban kidőlt bükkfák megmászása tette izgalmassá utunkat.
A sziklák fokozatosan egyre magasabbá váltak, a völgy pedig egyre sötétebbé és hűvösebbé vált, a remek idő ellenére. A nyirkos levegőt kedvelő növények megfigyelésére is volt lehetőségünk. Megcsodáltuk a sziklákat borító vastag moharéteget, a résekben megkapaszkodó páfrányokat, és a fákon megtelepedő gombákat. Egy-egy kidőlt fatörzsön óriási hadsereggé szaporodnak ősszel a gombák.
A Kő-hegy tetejéről leérve különös gödrök, mészkőtuskók hívták magukra a figyelmet. Elérkeztünk a mintegy két kilométer hosszú Ördög-árokhoz. Az egyre mélyebb és szűkülő völgy fokozatosan igazi szurdokká változott. Mindenféle függőleges, néhol aláhajló sziklafalat, töréseket, hasadékbarlangokat, a folyómederben kidőlt fatörzsek, leszakadt sziklatömbök nehezítették az utunkat.
A túránk egyik legszebb pontja az Ördög-gát, vagy Gizella-átjáró. A sziklafalak közé fentről leszakadt sziklatömbről a 4-5 méteres leereszkedést, a cseszneki civil szervezet által beépített acél kapaszkodók, és lépcsők segítették.
A völgyet határoló sziklafalban csaknem 50 kisebb-nagyobb fülke, barlang, hasadék bújik meg, közöttük legnagyobb az Ördöglik, a Bakony legnagyobb barlangja. Hossza 168 méter, mélysége 20 méter. Lámpa és kötél nélkül nem járható végig, így ennek a barlangnak a felderítésére senki sem vállalkozott közülünk.
Ötven millió évvel még tenger hullámzott e tájon, benne mészvázas állatok sokasága élt, mint a nummuliteszek. A Szent László pénzeként emlegetett hatalmas egysejtű ősmaradvány keresésére nem maradt időnk.
A kanyargós piros túrajelzésen tértünk vissza a településre, ahol már elmaradtak a mohával benőtt kőtömbök, helyettük méretes fák lombja alatt gyalogoltunk összesen öt órán keresztül. Kisebb pihenők közben ifj. Veres Zoltán és Mészáros Attila ismertetőivel lettünk szellemileg gazdagabbak.
Minden túratársamnak köszönöm a vidám hangulatot és az érdeklődést, főleg Katona László „mezítlábas" túratársunknak!

Kőmosó-árok, Ördög-árok

Fotóink a Képek menüpont alatt találhatóak!