Római-körtúra a Gaja-patak mentén

2013. szeptember 28.

Turisztikai csoportunk az őszi időpontot választotta a 12 km-es körtúra megtételére. A Keleti-Bakony legfontosabb vízfolyása a 20 km hosszú Gaja-patak. Két gyönyörű szurdokvölgye van, az egyik Bakonynána alatt az ún. Római-fürdő, a másik Bodajk mögött található. A programunkat először az 50 éve tevékenykedő Alba Régia Barlangkutató Állomásnál kezdtük, ahol Szolga Ferenc úrtól megtudtuk, hogy milyen fontos barlangkutató munkát végez a csoport a Tési-fennsíkon. Feltáró és tudományos munkájukat bemutató múzeum megtekintése után rátértünk a Jásd felé vezető turistaútra. Rövid pihenő közben körbejártuk hazánk legidősebb, több mint 600 éves zarándokhelyét, és a mellette álló Szentkúti Kápolnát. A szabadtéri oltár, a hófehér mészkőből faragott Mária-szobor, a vörös terméskőből faragott Kálvária körbejárása után folytattuk utunkat. A szerencsés patakátkelés után megálltunk Vadalmásnál, ahol régen fűrészüzem működött, majd kitérőt tettünk a Vadalmás - forráshoz. A bátrabbak innen közelítették meg az elkeskenyedő krétakori szurdokvölgyet, mely a Római-fürdőhöz vezet. A függőleges sziklafalakról egy medencében gyűlik össze az alámerülő víz. Néhányan felkapaszkodtak a meredek Római-fürdő = Sóbri Jóska - barlanghoz is, mely oldódással keletkezett, és 12 méter hosszú sziklaüreg. Hosszabb pihenő után elindultunk a Csepegő - árok felé, ahol gyönyörű bükkösökkel kísért, kissé emelkedőkkel nehezített Tés felé vezető túraútra tértünk rá.
Utolsó programként megtekintettük a 150 éves Poós Vízimalmot, és a tulajdonos által tartott háziállatokat. Tudni érdemes, hogy a Gaja völgyében a II. világháború idején még kilenc vízimalom üzemelt. A napunkat még szebbé tette a gyönyörű napsütéses idő, a 27 fő + 7 fő vendég vidám hangulata, az őszre jellemző gombák sokasága, és a beérett erdő gyümölcseinek megkóstolása.

Kőmosó-árok, Ördög-árok

Fotóink a Képek menüpont alatt találhatóak!