Kalandtúra a Tési-fennsíkon

2014. augusztus 16.

A Tési-fennsík a Bakony-középhegység keleti részén terül el, melynek karsztos felszínét lösz borítja, tele víznyelőbarlangokkal és zsombolyokkal.
Az előző esős napok ellenére úgy döntöttünk, hogy nem félünk a terepi viszonyoktól, és elindultunk a 15 km-es túraútvonalunk megtételére.
Elsőként a Tés mellett tavasszal átadott 18,48 méter magas Széchenyi Zsigmond Kilátót csodáltuk meg. Érdekesség, hogy a híres vadász a Nádasdyak vadászvendégeként többször járt a környéken. Elénk tárult az erdőségekben gazdag táj, távolban a szápári szélkerekek sokasága.
Túránkat a korábban már megismert Alba Régia Barlangkutató Állomásnál kezdtük. A kék sáv jelzésen haladtunk a Hamuházig, majd kitérőt tettünk a Csikling-vár romjaihoz, mely talán vadászkastély is lehetett.
Hamarosan a Tűzköves-árok geológiai bemutatóhelyéhez érkeztünk. Nevét a tűzkőgomókról = megkövült szivacs telepekről kapta. Az 1860-as években a Déli-Vasút építésekor kőbányát nyitottak, ahol Ammoniteszek (puhatestűek közé tartozó külsővázas lábasfejűek képviselői) sokasága került elő. A sziklalépcsőn felkapaszkodva elértük a Tűzköves-árok táróját, mely egy 10 méter hosszú mesterséges képződmény.
Az Erdei Szentélynél megpihentünk, és a kék háromszög jelzésen felkapaszkodtunk a Károly-lak felé vezető útra. A vadászház mesekönyvbe illő képe mellett megcsodáltuk a Hosszú-Kígyós völgy szépségét is, majd a Bükkös-árok következett. Innen rövid sétaúttal értük el túránk legizgalmasabb, de a talajviszonyok miatt legnehezebb részét is, ami a Burok-völgybe vezetett.
A kaland itt kezdődött, mert a magasugrástól a távolugrásig, a kúszástól a lecsúszásig mindent meg kellett mutatni. A Burok-völgyi Őserdő természetvédelmi terület, félkör alakú szűk völgy, Királyszállástól Bakonykútiig húzódik, hossza 10 km, szintkülönbség 210 méter, átlagos mélysége 50-901 méter. A járhatóság nehézségét a mohákkal benőtt, kidőlt fák sokasága adja.
Mi a nehezen járható szakaszból 5 km-t jártunk be. Elfáradva értünk ki az aszfaltos műútra, ahonnan már csak a Tési-fennsíkban gyönyörködtünk, és messziről is jól látható Maderspach Viktor Kilátóban.
Bízom abban, hogy a kalandos túraút fáradalmaiból, „csak a szépre emlékezem” marad a 30 fő túratársamban!

Tés - Burokvölgy

Fotóink a Képek menüpont alatt találhatóak!