Túra a Bakony szívében

2014. szeptember 6.

Bár már többször jártunk Bakonybélen, de turisztikai csoportunk újabb túraútvonal megismerésére vállalkozott a kissé bizonytalan időjárás ellenére.
Azok kedvéért, akik most ismerkedtek a település látnivalóival, egy rövid sétát tettünk a központban, majd körbejártuk a Szent István király által 1018-ban alapított monostort, és a Szent Mauríciusz Plébániatemplomot. Több nevezetes épületet is megtekintettünk a Tájházzal együtt. Hamarosan elértük Bakonybél legkedveltebb kiránduló és zarándokhelyét a Borostyán-kút vagy közismertebb nevén "Szentkút" környékét. A Borostyán-kutat a monostort alapító szentjeivel, a bajor Szent Günterrel és a velencei Szent Gellérttel hozzák összefüggésbe. Megtudtuk, hogy a Borostyán-kő tövében fakadó három forrás mindegyikének neve van: Gellért, Mór és Günter. A Szent Mária kápolna és a kálvária búcsújáró hely, területet 1995-ben helyrehozták, és Szent Gellért emlékére szobrot állítottak a település lakót. Cseh Tamás kívánságára évente jótékonysági koncertekett szerveztek, ebből sikerült 2012-ben felújítani a kápolnát.
Rövid pihenő után Mészner Viktor túravezetőnkkel elindultunk a Szömörke-völgy irányába. Megcsodáltuk a most békés arcát mutató Gerence-patakot, és akadály nélkül jutottunk el a Bányász-kúthoz, vagy másik nevén Tücsök-forráshoz. A forrásnál megpihenve volt időnk beszélgetni a látott gombafélékről, és a körülöttünk lévő érdekes növényzetről.
Ezután következett a vadregényes, de akadályokkal teli Kerteskői-szurdok megismerése. A szurdok 200 méter hosszú, szélessége 17-50 m között váltakozik. A sziklák magassága egyes részeken eléri a 30 - 40 métert. Az erózió következtében mélyebb sziklahasadékok és leszakadt sziklatömbök teszik változatossá. A szurdokvölgyben számos ritka moha és páfrányfaj él. Itt már gondot okozott a Gerence-patakon való átkelés a kidőlt fák, és a csúszós sziklák miatt. Akik az átkelést bevállalták, azok közelebb kerültek az Oltár-kő sziklatömbjéhez, és a Judit-forráshoz, melynek vize mésztufa gátsoron, apró vízesésekkel jut a szurdok sziklái közé.
Az izgalmas kitérő után már csak a Csúcs-hegy (383 m) meghódítása maradt, ahonnan gyönyörű panoráma tárult elénk. Minden irányból a Bakony hegycsúcsai emelkedtek ki. Innen leérve Bakonybélre, ki-ki kedve szerint tölthette el a szabadidejét.
Volt, aki tovább maradt a Pikoló Vendéglőben, volt, aki a Bakonyi Erdők Háza kiállításával ismerkedett, volt, aki a Pannon Csillagdát látogatta, volt, aki megpihent a Köves-hegyi terasz kilátónál.
Bízom abban, hogy a tartalmas, és izgalmas túranap után a 20 fő túratársam sok élménnyel tért haza!

Tés - Burokvölgy

Fotóink a Képek menüpont alatt találhatóak!