Vértesi barangolások

2014. október 4.

A Vértes szűken vett területe a Bakony és Gerecse között terül el, a Velencei-hegység szomszédságában. Mint tájegység, magába foglalja a 300-400 m magas hegységeket, és az azt körülvevő pusztákat, réteket. A kimagasló dolomitsziklák laza, könnyen málló tömbjei és szurdokai között már korábban jártunk, de most a turisztikai csoportunk Gánt környékét célozta meg 14 km-es túra keretében.
Elsőként a Balás Jenő Bauxitbányászati Kiállítást tekintettük meg szakvezetőnkkel. Gánton 1920-ban bukkantak jelentős karszt-bauxittelepre. A külszíni bányát 1926-ban nyitották meg. A lelőhelyet Taeger Henrik kutatásai alapján Balás Jenő székely származású bányamérnök fedezte fel. Az 1930-as években a világ egyik legismertebb bauxitbányája volt, főleg Németországnak szállítottak, a hadiipar számára. Csúcstermelését 1953-ban érte el, majd az 1980-as évekre a telepek kimerültek, majd 1962-ben bezárt. A múzeumot a Bagoly-hegyi külfejtés peremén a Fejér-megyei Bauxitbánya Vállalt építette. A kiállítás 300 m2-nyi szabadtéri kiállításból, és 360 m2-es földalatti (bányamakett) részből áll. A szakvezetőt mindenki nagy érdeklődéssel hallgatta, néhány eszközt ki is próbáltunk.
A felhagyott bányagödör területén alakították ki, az Európában is ritkaságnak számító Bauxitföldtani Parkot, amely egy geológiai szabadtéri múzeum. A 13 állomásból álló, 2,5 km-es tanösvényen végighaladva olyan érzésünk volt, mintha a Marson járnánk! A megközelítően 28 m magas bányafalon sok látnivaló akadt. Az alapkőzet (dolomit) különböző színárnyalatait láthattuk az eltérő ásványok miatt, a trópusi karsztfelszínről árulkodó kúpszerű kiemelkedéseket (kőbörcöket) is megfigyelhettük, de akár őskori leleteket is gyűjthettünk. A vörös kőtörmeléken igazi élmény volt sétálgatni, ami a túránk végén is megismétlődött.
A vadnyugati táj látványa után elindultunk gyalogos túránkra, melynek jellemző növényei a karsztbokorerdő és sziklagyep, de említést érdemel a veszélyeztetett bókoló bogáncs is, ami még virágzásban volt. A Gém-hegy (300 m) platójáról minden irányba belátható volt a környék. Útközben egyik érdeklődő túratársunk kosara megtelt nagy őzlábgombával, óriás pöfeteggombával, és petrezselyemgombával. Emellett több érdekes gombafaj mellett álltunk meg. Kisebb-nagyobb emelkedők után a Kitelepítési Emlékműhöz érkeztünk, melyet a német ajkú kitelepített polgárok emlékére épített Gánt önkormányzata.
Kissé elfáradva, de sok élménnyel gazdagodva megpihentünk a Vértes Vendéglőben, ahol még megnéztük a Balás Jenő tiszteletére berendezett Emlékszobát.
Köszönöm a 32 túratársaimnak a vidám és kellemes napot!

Gánt

Fotóink a Képek menüpont alatt találhatóak!