A Gellért-hegytől a Várnegyedig

2015. február 14.

Nagy érdeklődés előzte meg a február hónapra tervezett történelmi emlékekben gazdag túránkat. Budapest ezen városrészei méltán kerültek fel 1987-ben az UNESCO listájára.
Túránkat a Gellért-hegy falában lévő Magyarok Nagyasszonya Sziklatemplom, közismert nevén Gellért-hegyi Sziklatemplomnál kezdtük. Az audio guide segítségével körbejártuk a kettős tagolású templomot, mely egy ősi barlangból, és egy mesterséges sziklaüregből áll. A filmvetítés kapcsán megismertük a Pálos-szerzetesrend életét, a szerzetesek kivégzését, börtönbe zárását, a rend megszüntetését. A méltatlanul megtépázott templomot 1989-ben ismételten felszentelték, fontos műemlék is természetvédelmi területen.
Onnan a zöld túrajelzésen haladtunk a 235 méter magas Gellért-hegy irányába. Több kilátóponton megállva gyönyörködtünk Budapest gyöngyszemeiben, hídjaiban Volt időnk megcsodálni az 1947-ben elkészült 14 méter magas (talapzattal együtt 40 méter) Szabadság-szobrot, és az új feliratát. Elhaladtunk a 220 méter hosszú, 60 méter széles, 4 méter magas Citadella = fellegvár mellett, melyet a Habsburg uralkodóház emelt 1854-ben, az 1848-49-es szabadságharc leverése után, a lakosság megfélemlítése céljából.
Kanyargós sétányokon még megálltunk a Gellért-szobornál, beszéltünk a hittérítő Gellért püspök életéről, és haláláról. A barlangokban bővelkedő Budai-hegység Várhegy iránya felé tartottunk, ami bővelkedik látnivalókban. Először távolról, majd egyre közelebbről láthattuk a történelmi múlttal rendelkező Várnegyed épületei közül a Budavári Palotát, a Buzogánytornyot, a Fehérvári rondellát=körbástyát, a Szent György tér épületeit, de elsétáltunk egészen a Történelmi lakónegyedig, a Szentháromság térig, és a Sziklakórházig.
Ki-ki az érdeklődésének megfelelően választhatott a Labirintus, vagy a Sziklakórház megtekintése közül. Programunk utolsó részében elindultunk a felújított Várkert-bazár megtekintésére, és láthattuk a Vár déli részének rekonstrukciós munkálatait. E terület főként kereskedelmi célokat szolgált, de volt itt műterme Stróbl Alajosnak, sőt női festőiskola is működött, 1961-1983 között Ifiparkként üzemelt. A Duna felől még egyszer felnéztünk a csodálatos épületegyüttesre, és elindultunk hazafelé. Útközben mindenki felidézhette a számára legszebb élményt, a legszebb látványosságot, bízva abban, hogy sikerült maradandó élményeket szerezni a túrán résztvevő 26 fő társamnak.

Budapesti túra

Fotóink a Képek menüpont alatt találhatóak!