Budai kilátók

2016. május 28.

Túratársainkkal május utolsó szombatján a budai kilátók közül hármat kerestünk fel. Frissen sütött rétesek illatfelhőibe burkolt Normafa pihenőtől indultunk. Több panoráma terasz és játszótér mellett, kirándulókkal benépesített, de kényelmes sétaúton értük el a Libegő Jánoshegyi indóházát. Kis pihenő után lépcsőkkel könnyített, de már igazi turista úton másztunk fel az Erzsébet-kilátóhoz, melyet a János-hegy tetejére, Budapest legmagasabb pontjára építettek.
A kilátótorony 23,5 méter magas, teraszos elrendezésű, neoromán stílusú. Összesen hat, felfelé haladva egyre kisebb átmérőjű szintje van. Az alsó két szintje zárt, a következő három szinten egy-egy körterasz található, legfelső szintje felülről teljesen nyitott. Az első emeleten található zárt körfolyosón a János-hegy és az Erzsébet-kilátó történetét bemutató tárlatot láthattuk. Az épület tetejére egy körülbelül száz lépcsőből álló csigalépcső vezet. A lépcsőházban kisebb pihenő-kilátófülkéket alakítottak ki. A teraszok egyre kisebb átmérőjűek, azonban egyre szélesebb panorámát kínálnak. Csodálatos kilátás nyílik Budapestre és a környező településekre. Innen akár a 77 kilométerre lévő hegycsúcsok is láthatók. A látóhatár Ceglédig, Székesfehérvárig, a Pilis és Mátra hegységekig terjed.
Innen az átjáró barlang felé indultunk, útközben már csak „bátor” biciklisekkel találkoztunk. Itt már a talaj alól előbukkanó fehér mészkősziklák nehezítették a haladást, de a szerpentin szerű úton hamarosan elértük a gyermekvasút Szépjuhászné megállójához. Egy kis erőgyűjtés után indultunk tovább, meredek nehéz úton a következő kilátó felé, a Nagy-Hárs-hegy 454 méter magas csúcsára épített Kaán Károly-kilátóhoz. A kilátóból hasonló körpanoráma tárult elénk, mint a János-hegyiből ami körülbelül 70 méterrel magasabban van. A kilátó alatti Bátori-barlang lezárt bejárata mellett vezetett az út tovább. (A barlangban a XV. század folyamán remeteként itt élt Bátori László pálos szerzetes, akinek nevéhez az első magyar nyelvű bibliamagyarázatok és szentek életéről szóló írások fűződnek. Bátorit később boldoggá avatták.) Az út talaj által nem fedett mészkősziklákon halad.
Később kényelmes ösvényen mentünk át a Kis-hárshegyre, melynek tetején, 362 méteres tengerszint feletti magasságban, egy kisebb erdei tisztáson fából épült kilátó található. A kilátónak jellegzetes, egyedi alakja van. Vázát egy lebetonozott vascső alkotja, melyen harminc akácrönkből két egymásba fonódó csigalépcsőt alakítottak ki. A kilátó tetején kisebb terasz van, ahonnan körpanoráma nyílik Buda északi részére, a budapesti Belvárosra, a Várhegy és a Citadella felé.
A kilátó mellett erdei pihenőhelyen a fából készült erdei padok, asztalkák mellett kicsit kifújtuk magunkat, hogy a Gyermekvasút vonalát követve visszatérjünk a Szépjuhászné megállóhoz ahol már várt ránk az autóbuszunk.

Budapest

Fotóink a Képek menüpont alatt találhatóak!