Még nyílnak a völgyben a kerti virágok...

2018. szeptember 29.

Szeptember végén (29.-én, Szent Mihálykor) ejtettük meg soros utunkat – bízva már a költő által is megénekelt őszi idő szépségében! Nem is csalatkoztunk, mivel egész nap gyönyörű, napsütéses, igazi kiránduló időben volt csapatunknak része a Pilisben, a Budapest közeli falvak erdős, bokros-csalitos ölelésében. Konkrét célunk is volt: Pilisborosjenő határában kerestük fel azt a felépített vármaradványt, ahol az ötven éve forgatott „Egri csillagok” monumentális magyar film várostrom részét felvették.
Nagyon szép, jól járható erdei ösvényeken vonultunk órákon át le – és bizony – fel is! Mindenesetre a kaptatók sem voltak leküzdhetetlenek, mivel nem voltak nagyon meredekek, a köves aljzaton pedig jól meg tudtuk vetni a lábunkat! Az erdőrengetegből kiérve végig utunk mentén, gazdagon megrakott galagonya bokrok és kökénybokrok tették lehetővé, hogy átalakuljunk igazi „természet közeli emberré”: a madarakkal versenyezve degeszre ettük magunkat! Több társunk életében először kóstolta ezeket a vadon termő, természet adta erdei gyümölcsöket, amik a finomságuk, kuriózum voltuk mellett kiváló gyógytulajdonsággal (a galagonya pl. a vérnyomás csökkentés mellett a szívműködésre is jó hatással van) rendelkeznek!
A galagonya/kökénybokrok ölelésében, az őszi napsütésben egy lankán váratlanul bukkant elő az imitált egri vár! Bár kedvenc olvasmányom volt a regény, de valahogy elkerülte a figyelmemet, hogy az ebből készített film várjeleneteihez itt építették föl a díszletet! A bejárat melletti emléktábla szerint Gárdonyi Géza írta a regényt, Nemeskürty István volt a forgatókönyv összeállítója, Várkonyi Zoltán pedig a rendezője az 1968 évben forgatott nagy sikerű filmnek! Igaz ugyan, hogy a felépítéstől eltelt 50 év, illetve a tető nélküli falakon az időjárás károkozása jelentős nyomokat hagyott, mégis nagyban segítette az ember fantáziáját elképzelendő a dicső várostromot!
Innen még egy nagyon szép, hegyoldalban kialakított ösvényen lementünk a várakozó buszunkhoz és jóleső fáradtsággal elfoglalva helyeinket hazaindultunk (de Pilisvörösváron azért beiktattunk egy cukrászda szünetet is).