28 (szelíd) betyárral a Bakonyban...

2019. szeptember 28.

Az éves programunknak megfelelően szeptember 28-án, a szokott helyről indult a Mérföldkő Turista Csoport 28 sporttársa a Gaja Szurdok meghódítására, illetve a hajdan volt bakonyi betyárok (Savanyú Jóska, Sobri Jóska, Milfajt Ferkó) valamikori „életterének” részleges és borzongató megismerésére. Bár nemsokára itt az október, de nagy szerencsénkre kiváló kiránduló idő mutatkozott és tartott is ki végestelen végig, mivel csak Bábolnára meg érkeztünkkor kezdett szitálni az eső!
Bakonynánát elérve rátértünk a Csengő-bongó Tanösvény - kezdetben eléggé meredek – de különben jól járható, kijelölt útvonalára. A kapaszkodást kipihentük a Csengő–hegyi Kilátóra fellépcsőzve, hiszen előttünk terült el a Kelet-Bakony csodálatos panorámája! Az uzsonnázás közben azt a hírt is örömmel fogadtuk, hogy innen már csak lefele (maximum: vízszintesen!) visz tovább az utunk! Pár száz méter erdei út megtétele után az Ördöglyuk, Csengő-zsombor víznyelő barlangszerű képződményt is megtekinthettük. Csodálatos gyertyános/bükkös erdőn keresztül haladva nagy nevetések mellett arról beszélgettünk, hogy a valamikori betyárok bizony elég szűkösen élhettek, hiszen nem lehetett valami fergeteges forgalom erre fele utazó gazdag áldozatokból!
Az erdőn áthaladva egy rövid szakaszon aszfalt úton ballagtunk, ahol is sajnálatos és váratlan esemény történt: az egyik nagyon kedves, mindenki által szeretett útitárs megbotlott egy aszfalt gyűrődésben és hasra esve megütötte az orrát valamint a homlokát! A jelentős vérzést dicséretes összefogással, szakszerű segítséggel sikerült megállítani, a sebeket bekötözni és az ijedelmet közös erővel leküzdeni! Köszönet érte!
Kis pihenő után így tovább folytathattuk utunkat a Gaja patak egyre mélyülő szurdokjának jobb partján kanyargó kényelmes és hangulatos ösvényen a Római Fürdő felé, mely elnevezésnek semmi bizonyítható köze sincs a rómaiakhoz! Egyszerűen valakik, valamilyen okokból így nevezték el a Gaja patak sziklák közé préselt vízesését. Út közben „látványfák” keretezték az ösvényt, melyeknek hatalmas gyökerei, mint összegabalyodott kígyók türemkednek ki a völgyoldalból és hálózzák be, fonják keresztül-kasul a talajt. Ezen látványfáknál pihenőt tartva kölcsönös fényképezésekkel örökítettük meg úgy egymást, mint ezeket a különlegességeket. Elérve a Római Fürdőt szerencsére az elmúlt hónapok (évek?) súlyos aszálya, illetve a több hullámban támadó kánikula ellenére is gyönyörködhettünk a csordogáló vízesésben és a szurdok két oldalán meredező mohás sziklafalak sokat sejtető látványában. Megpróbáltuk elképzelni, milyen is lehet nagy vízhozamnál a sárosan, agyagosan lezúduló patak látványa/hangja?
Betelve a látvánnyal folytattuk utunkat és egy kényelmes, jól járható, nagyon szép ösvényen kanyarogva kiértünk a Bakonynána határában várakozó járművünkhöz. Egyhangú közös szavazás után (mivel nálunk valós a demokrácia!) kitérővel , a zirci Pepe Cukrászda felé fordítva a busz orrát - vettük magunkhoz a (luxus)kalóriákat és rendben, 17 órára Bábolnára érkeztünk.
Összegezve elmondható, hogy ez a szervezett programunk is kitűnő volt, hiszen jó időben, jó társasággal, érdekes helyszíneken tölthettük együtt, 12 km megtételével!

Fotóink a Képek menüpont alatt találhatóak!